MALOWANY PTAK -pokazy warszawskie

MALOWANY PTAK wg J.Kosińskiego w reż. Mai Kleczewskiej

28,29,30 maja w TR Warszawa/ATM Studio, Wał Miedzeszyński 384

Hipnotyzujące obrazy tworzone przede wszystkim dzięki światłu Wojciecha Pusia, muzyka Cezarego Duchnowskiego, grana także na żywo przez Orkiestrę Antraktową Teatru Polskiego umieszczoną na najwyższym balkonie, odurzające zapachy rozpylane podczas niektórych scen – to wszystko niezwykle silnie oddziałuje na widza.[…]Cały zespół gra bardzo fizycznie, ze świadomością ciała, aktorzy są wyjątkowo plastyczni i dynamiczni. Zachwycający jest Michał Kaleta, szczególnie podczas sceny balu, gdzie niczym oszalały opowiada o jadących wagonach wypełnionych ludźmi. Świetny jest także Piotr B. Dąbrowski, który zdławionym głosem, niemal niesłyszalnie, wyrzuca z siebie wstrząsające świadectwo wojennego okrucieństwa.

/Stanisław Godlewski/

Zamiast feerii brutalności zobaczyliśmy przedstawienie w nastroju niemal elegijnym, wyrzekające się dosłowności, bez jednoznacznych oskarżeń przywołujące ciągle żywe poczucie winy za obojętność wobec Zagłady. Nie usłyszymy tu mocno brzmiących tez na temat polskiej za nią odpowiedzialności, bo nawet jeśli się pojawiają, Kleczewska natychmiast równoważy je sądami przeciwnymi. Czasem wydaje się wręcz, że celowo stępiła reżyserski pazur, aby nie zostać posądzoną o jednostronność spojrzenia. To dobrze, bo dzięki temu poznańskie widowisko ma szansę łączyć, a nie dzielić.

/Jacek Wakar/

„W „Malowanym ptaku” Kleczewska sięga po technologię wideo, próbując (wraz ze scenografem Wojciechem Pusiem) przełożyć surrealistyczne partie powieści na język obrazu. Stąd na ekranie widzimy pływające w wodzie kolorowe oczy czy scenę gwałtu dokonanego przez uzbrojoną w łomy i kije współczesną tłuszczę na występującej w powieści wiejskiej wariatce Ludmile. Gra ją w makabrycznie krwawej, a zarazem nieco jarmarcznej charakteryzacji Joanna Drozda. Skoro powieść to prawda artystycznej wizji, to również teatralne sceny mają przejaskrawiony i nieco nierzeczywisty wymiar, do kiczu włącznie.”

/Witold Mrozek/

BILETY:

Sprzedaż biletów: 

  • Kasa TR Warszawa

poniedziałek 11.00–16.00, przerwa 14.30
wtorek – niedziela 11.00–19.00, przerwa 15.00

ul. Marszałkowska 8
tel.: 22 480 80 08, kasa@trwarszawa.pl

  • Kasy Teatru Żydowskiego:

Klub Dowództwa Garnizonu, al. Niepodległości 141a

od poniedziałku do piątku: 11.00-14.00 oraz 15.00-18.00
sobota: 12.30-19.00, niedziela: 14.30-18.00

tel.: (22) 850 56 56, kasa@teatr-zydowski.art.pl

ul. Senatorska 35

od środy do soboty: 10.00-14.00 oraz 15.00-19.00
niedziela: 10.00-18.00

tel.: (22) 850 64 35, kasa@teatr-zydowski.art.pl

  • Kasa w ATM:

czynna w dniu spektaklu od g. 16.00 do 20.00

ATM Studio, Wał Miedzeszyński 384

 

Bilety nienumerowne: normalny 80 zł / ulgowy 50 zł / wejściówka 30 zł 

TRU, TRUK, TRUKAS! Opowieści dla Małych i Dużych

30 maja (wtorek), godz. 18.00, Piwnica pod Sceną

Zobacz Meksyk

TRU, TRUK, TRUKAS!

opowieści dla Małych i Dużych

 

Poznajcie Trukasa: ma długie uszy, potargane włosy i jest cały zielony. Trukas to potwór!
Potwór, który uwielbia się bawić, ale zawsze pakuje się przy tym w prawdziwe tarapaty.
Pora więc pokazać mu jak nie pomylić ołówka z ogonem smoka, jak najlepiej bawić się nocą i gdzie znaleźć najciekawsze historie.
Ale będzie zabawa!
Spektakl inspirowany książką meksykańskiego artysty Juana Gedoviusa pt. „Trucas”, w którym opowieści tworzą wyjątkową przestrzeń do wspólnej zabawy dla dzieci i dorosłych w każdym wieku.

Opowiada: Aneta Cruz-Kąciak

 

Zapraszamy dzieci od 5. roku życia i ich opiekunów.

Bilet wstępu w cenie 5 zł do zakupu w kasie Teatru bądź w serwisie bilety24.

Opowieści futbolowe – opowieści dla Małych i Dużych

16 maja (wtorek), godz. 18.00, Piwnica pod Sceną

Opowieści futbolowe

opowieści dla Małych i Dużych

 

Kiedy pada gol w wielkim meczu, gesty radości zwycięzców i rozpaczy pokonanych na zawsze zapisują się w futbolowej narracji, która natychmiast staje się opowieścią. Posłuchajcie historii o niesamowitych golach i legendarnych bohaterach. O golu Wielkiej Ciszy, o indiańskim dryblingu, o cudownych butach i śnie o Złotej Nike! Przeżyjmy razem jeszcze raz nieśmiertelne zagrania Garrinchy i Pelégo, Maradony i Messiego, Bońka i Lewandowskiego.

Opowieści futbolowe to spotkania odtwarzające sytuację z czasów, gdy całe rodziny, przyjaciele i sąsiedzi, dzieci i dorośli, gromadzili się przy radiowych odbiornikach, by w oczarowaniu słuchać głosu komentatora relacjonującego wydarzenia sportowe.

Opowiada: Jarosław Kaczmarek

 

Jarosław Kaczmarek jest zawodowym opowiadaczem. Wraz z przyjaciółmi z „Grupy Studnia O” opowiada dzieciom i dorosłym baśnie, legendy i historie współczesne. Sam mówi o sobie, że uprawia LITERATURĘ OPOWIADANĄ. W swojej twórczości nieustannie dokonuje przekładu opowieści zaczerpniętych z książek na język ustnej opowieści. I w drugą stronę – pisze książki tak, jakby były opowiadane na żywo.

Autor wypracował swój oryginalny, od razu rozpoznawalny styl opowiadania, poruszający wyobraźnię i emocje. – Opowieść powinna być jak dobry mecz! – mówi. W myśl tej zasady jego historie wyróżniają się przemyślaną kompozycją, dynamicznym rytmem akcji, wyrazistym rysunkiem bohaterów.

Jest autorem książek: „Gole wszech czasów” (Egmont 2016) i „Suarez. Nigdy nie będziesz sam” (Egmont 2017).

 

 

Zapraszamy dzieci od 5 roku życia i ich opiekunów.

Bilet wstępu w cenie 5 zł do zakupu w kasie Teatru bądź w serwisie bilety24.

TEATRANKI: Maskotki – poduszkowe psotki

14 maja, godz. 11.00

Maskotki – poduszkowe psotki

wiek: 18–36 miesięcy

 

Podusie, kocyki, mięciutkie maskotki, ale też szalone wyścigi i obrzucanie sztucznym puchem, a jakby tego było mało, to dodamy jeszcze maszynę do szycia!

To będzie dobra zabawa zarówno dla dzieci, jak i rodziców!

Zapraszamy na zabawy z poduchami i samoprzylepnymi piankami oraz na  masaże kolorowymi pacynkami. A na koniec ułożymy sobie ścieżkę sensoryczną i każda rodzina stworzy swoją własną maskotkę.

(Materiały wypełniające poduszki i maskotki będą antyalergiczne).

 

Prowadzenie: Agnieszka Cienciała i Marta Maksimowicz

 

 

 

 

Prowadzenie: Magdalena Pawelec

  • Prosimy o zabranie wygodnego stroju i obuwia na zamianę;
  • Informacje o projekcie i kontakt: sandra.lewandowska@teatr-polski.pl, tel. (61) 852 56 28 (wew. 13);
  • Bilet rodzinny dla jednego dziecka i jednego rodzica w cenie 10 zł do nabycia na portalu bilety24 oraz w kasie Teatru;
  • Informacje o biletach: Biuro Obsługi Widzów, tel. (61) 852 05 41, e-mail: rezerwacja@teatr-polski.pl;
  • Prosimy o zakup wejściówek najpóźniej dzień przed warsztatem.

TEATRANKI: Marionetki w recyklingu

7 maja, godz. 11.00

Marionetki w recyklingu

wiek: 6–8 lat

 

Lalka w nici zaplątana, marionetką jest nazwana. Jak stworzyć z dzieckiem najprostszą marionetkę w domu? Spróbujemy dowiedzieć się tego wspólnie na warsztacie dla małych i dużych. Pokażemy jak możemy posłużyć się działaniem teatru formy, bawiąc się z dzieckiem, aby popracować nad skupieniem jego umysłu i skrupulatnością w działaniach już nie teatralnych, a np. domowych, w przedszkolu czy szkole.

Prowadzenie: Magdalena Pawelec

  • Prosimy o zabranie wygodnego stroju i obuwia na zamianę;
  • Informacje o projekcie i kontakt: sandra.lewandowska@teatr-polski.pl, tel. (61) 852 56 28 (wew. 13);
  • Bilet rodzinny dla jednego dziecka i jednego rodzica w cenie 10 zł do nabycia na portalu bilety24 oraz w kasie Teatru;
  • Informacje o biletach: Biuro Obsługi Widzów, tel. (61) 852 05 41, e-mail: rezerwacja@teatr-polski.pl;
  • Prosimy o zakup wejściówek najpóźniej dzień przed warsztatem.

Samorząd wobec instytucji sztuki

Debata z cyklu

Szumy, zlepy, ciągi…

Samorząd wobec instytucji sztuki

27 kwietnia 2017 (czwartek), godz. 19.00, Piwnica pod Sceną

 

Pomimo wielu analiz i badań dotyczących funkcjonowania pola sztuki oraz mapowania obszarów konfliktowych, wciąż jedna kwestia pozostaje poza systematycznym oglądem – relacje instytucji sztuki z samorządem. W ciągu ostatnich prawie dwóch dekad w wielu przypadkach nie były one szczególnie dobre, co kilka lat następuje kumulacja konfliktów – obserwujemy ją również obecnie.

Rozmowa będzie stanowiła próbę zdiagnozowania sytuacji i odpowiedzi na pytanie o źródła tego stanu rzeczy. Czy instytucje sztuki są obszarem szczególnego zaniedbania? Postaramy się prześledzić historie kilku wybranych konfliktów z ostatnich lat, w które były zaangażowane bezpośrednio uczestniczki spotkania, a których stroną były samorządy.

 

W spotkaniu udział wezmą:

  • Katarzyna Jankowska – zajmuje się programami edukacyjnymi w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, do 2010 r. pracowała w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.
  • Marzena Sadocha – do września 2016 r. dramaturżka w Teatrze Polskim we Wrocławiu.
  • Witold Mrozek – krytyk teatralny, dziennikarz kulturalny „Gazety Wyborczej”.

 

Prowadzenie:

Mikołaj Iwański – ekonomista, członek Komisji Krajowej Inicjatywy Pracowniczej oraz Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej.

 

  • Bilety w cenie 1 zł dostępne w kasie teatru oraz w serwisie bilety 24
  • rezerwacja@teatr-polski.pl
  • tel 61 852 05 41; 61 852 56 28;

Spektakl gościnny: Szalone nożyczki

SZALONE NOŻYCZKI, Paul Pörtner, reż. Michał Kaleta

15 maja 2017 r, Duża Scena, g. 19.00

 

Ceny biletów:

  • 105 zł parter;
  • 85 zł I balkon;
  • 75 zł II balkon.

 

 

Szalone nożyczki – niebanalna sztuka komediowa autorstwa Paula Pörtnera, wpisana do Księgi Rekordów Guinessa jako najdłużej grane przedstawienie w Stanach Zjednoczonych.
Ta brawurowa komedia doczekała się realizacji ponad 50 000 spektakli w teatrach na całym świecie, a przez ponad trzydzieści lat od premiery w Bostonie obejrzało ją blisko 11 000 000
widzów! Mieszkająca nad salonem fryzjerskim, światowej klasy pianistka Izabela Czerny zostaje zamordowana w tajemniczych okolicznościach. W salonie rozpoczyna się dochodzenie…
Kto zabił? Szalone nożyczki to wybuchowa mieszanka komedii i kryminału, angażująca publiczność wcielającą się w rolę „detektywów w fotelach”. Co wieczór spektakl bawi do łez innymi poszlakami, różnymi wskazówkami i niespodziewanymi zwrotami akcji, co sprawia, że warto podejmować się rozwiązania tej prześmiesznej i intrygującej zagadki więcej niż tylko jeden raz. Spektakl Szalone nożyczki opracowany został przez zespół Fundacji Ino chichrać –poznańskiej fundacji teatralnej i jest przedstawieniem inauguracyjnym nowo powstałego Teatru Ino chichrać – pierwszej poznańskiej sceny komediowej.

Przekład na język polski: Elżbieta Woźniak
Scenografia: Anna P. Sołtan
Muzyka: Rafał Sekulak

Obsada:
Katarzyna Bujakiewicz – gościnne użyczenie głosu
Teresa Kwiatkowska – Helena D.
Anna Langner – Barbara M.
Artur Paczesny/Sebastian Cybulski – Antoni C.
Wojciech Kalwat – Edward W.
Michał Kaleta – Jacek K.
Wiesław Zanowicz – Wiesław W.
Zgromadzona publiczność Teatru Ino chichrać – świadkowie

 

Czas trwania: ok. 135 minut, jedna przerwa.
Spektakl przeznaczony dla widzów od 12. roku życia.

DRUGI SPEKTAKL na 12. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni

Zapraszamy na 12. edycję Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port, organizowany przez Teatr Miejski w Gdyni. Spektakle prezentowane są w różnych miejscach Gdyni.

W ramach R@Portu odbędzie się również 10. finał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni ma charakter cykliczny, realizowany jest od 2006 roku i wpisał się już w świadomość widzów, stając się wizytówką kulturalną naszego województwa.

12. edycja Festiwalu R@Port będzie przede wszystkim „raportem” prezentującym najciekawsze realizacje teatralne polskiej literatury współczesnej, powstałe w roku 2016. Widzom przedstawione zostaną zarówno w konkursie, jak i w cyklach imprez towarzyszących widowiska sceniczne, bazujące bądź na literaturze dramatycznej, bądź adaptujące do teatru prozę i inne gatunki literackie. Równolegle z programem konkursowym odbywać się będą performatywne czytania sztuk zakwalifikowanych do finału 10. edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

Prezentacje konkursowe i czytania oplecione będą serią dyskusji z autorami i reżyserami, wprowadzającymi widzów w problemy współczesnej dramaturgii na scenach. Przewidziane są także bloki tematyczne (w formie imprez towarzyszących) uzupełniające problematykę festiwalu. W dwóch ubiegłych latach był to cieszący się dużym powodzeniem R@Port familijny, prezentujący polską dramaturgię współczesną dla dzieci.

 

Więcej informacji na stronie Organizatora Festiwalu.

SCENY MYŚLIWSKIE Z DOLNEJ BAWARII na Ogólnopolskim Festiwalu Debiutantów PIERWSZY KONTAKT w Toruniu

Festiwal teatralny o ogólnopolskim i konkursowym charakterze. Pierwsze w Polsce spotkanie teatralnych debiutantów – reżyserów i aktorów. Słowo debiut rozumiane tu jest dosłownie: jako pierwsza realizacja sceniczna i pierwsza rola w zawodowym teatrze.

„Pierwszy Kontakt” jest prezentacją i promocją najciekawszych młodych i bardzo młodych twórców teatralnych. Organizatorzy chcą też przyciągnąć do siebie młodą widownię..

Pierwsza edycja  nowego festiwalu odbyła się w 2011 r. i od tej pory organizowana jest co dwa lata, na przemian z Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Kontakt.

Organizatorem festiwalu jest Teatr im. Wilama Horzycy.

Więcej informacji na stronie Organizatora Festiwalu www.teatr.torun.pl

HYMN DO MIŁOŚCI na 57. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych

W dniach 13-21 maja uwaga miłośników sztuki ponownie skupi się na Kaliszu, gdzie odbędzie się 57. edycja Kaliskich Spotkań Teatralnych. Na scenie zagoszczą znakomite spektakle z całego kraju.

 

Kaliskie Spotkania Teatralne to nie tylko najstarszy w kraju festiwal, ale także jedyny w Polsce poświęcony w całości aktorstwu. To także jedna z nielicznych tego typu imprez w Europie. Na tle przeglądów teatralnych wyróżnia go przede wszystkim wyjątkowa formuła, która na pierwszym miejscu stawia nowe kierunki i tendencje w sztuce aktorskiej. W czasie trwającego ponad tydzień festiwalu zobaczymy kreacje tworzone przez wybitnych artystów sceny wszystkich pokoleń, reprezentujących teatry z całej Polski, od Bydgoszczy po Wałbrzych.

Co roku w ramach KST pokazywane są najważniejsze spektakle i zjawiska teatralne ostatnich kilkunastu miesięcy, zgrupowane w kilku blokach: przedstawienia konkursowe, mistrzowskie, pozakonkursowe. Wybrane do programu konkursowego przedstawienia oceniane będą przez dwa niezależne gremia: jury profesjonalne, w którym zasiądą przedstawiciele środowiska teatralnego z Polski i zagranicy (aktor Bogusław Kierc, teatrolożka Monika Kwaśniewska i kuratorka Nadia Sokolenko), a także jury społeczne, złożone z kaliskich miłośników teatru reprezentujących głos publiczności. W ostatnich latach sale podczas Kaliskich Spotkań Teatralnych wypełnione były po brzegi.

W trakcie nadchodzącej 57. edycji wydarzenia obejrzeć można będzie kilkanaście spektakli teatralnych. Sekcja konkursowa obejmuje  następujące przedstawienia: „Henrietta Lacks”, wyprodukowana przez warszawskie Centrum Nauki Kopernik i Nowy Teatr w Warszawie, „Kieł” z Teatru Żeromskiego w Kielcach, „Najgorszy człowiek na świecie” z kaliskiego Teatru im. Bogusławskiego, „Raj. Tutorial” z Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, „Robert Robur” z TR Warszawa, „Wszystko o mojej matce” z krakowskiej Łaźni Nowej, „Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy” z Teatru Polskiego w Bydgoszczy i „Krzywicka/Krew” w Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy.

Spektakle mistrzowskie – „Kto nas odwiedzi” z warszawskiego Och-Teatru i „Wieloryb the Globe” z krakowskiej Łaźni Nowej to spotkanie z niekwestionowanymi autorytetami: Jadwigą Jankowską-Cieślak, Janem Peszkiem i Krzysztofem Globiszem. W ramach sekcji pozakonkursowej kaliscy widzowie obejrzą „Jeden gest” z warszawskiego Teatru Nowego i „Hymn do miłości” z poznańskiego Teatru Polskiego, spektakle znacząco poszerzające tradycyjne rozumienie sztuki aktorskiej oraz wymykający się gatunkowym podziałom spektakl popularnego kinoteatru Mumio.

Na uczestników festiwalu czekają również wydarzenia dodatkowe. Miłośnicy teatru będą mogli uczestniczyć w spotkaniach z aktorami, koncertach, czytaniu performatywnym i w wieczornym silent disco. Część wydarzeń towarzyszących odbędzie się poza terenem Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego.

 

Więcej informacji na stronie Organizatora Festiwalu: Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.