Nie-boskie narracje. O gniewie i więzi rozmowy z pisarzami. JUSTYNA KOPIŃSKA

Nie-boskie narracje. O gniewie i więzi rozmowy z pisarzami

JUSTYNA KOPIŃSKA

w rozmowie z prof. Przemysławem Czaplińskim

 

28.11, godz. 19.00, Duża Scena

 

Justyna Kopińska – dziennikarka „Dużego Formatu”, magazynu reporterów „Gazety Wyborczej”, socjolog. Zajmuje się tematyką kryminalną, związaną z prawem karnym, sądami i więziennictwem. Doświadczenie zawodowe zdobywała w Stanach Zjednoczonych i Afryce Środkowej. Jest laureatką Nagrody Dziennikarskiej Amnesty International – Pióro Nadziei. W 2015 roku zdobyła Nagrodę PAP im. Ryszarda Kapuścińskiego, Grand Press, Nagrodę Newsweeka im. Teresy Torańskiej oraz wyróżnienie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego. Autorka książek „Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie?” oraz „Polska odwraca oczy”.

Jako pierwsza dziennikarka z Polski otrzymała European Press Prize w kategorii „Distinguished Writing Award”.

Wejściówki w cenie 5 zł dostępne w kasie teatru oraz w serwisie BILETY24.

Kontakt:

„Mumio – spektakl Welcome Home Boys”

„Mumio – spektakl Welcome Home Boys”

20, 21 listopada o g. 18.30

KUP BILET

20.1121.11

 

Występują: Dariusz Basiński, Jacek Borusiński, Tomasz Drozdek – multiinstrumentalista oraz na ekranie: Jadwiga Basińska i wielu innych

Mumio to sceniczne szaleństwo – inscenizacyjne,  literackie, muzyczne. Są przy tym niezwykle konsekwentni w realizowaniu swojej, oryginalnej wizji humoru. Uwielbiają wszelkie ludzkie potknięcia i niezręczności. Nie wyśmiewają ich jednak,  ale podchodzą do nich z czułym zainteresowaniem i prezentują w spektaklach przy pomocy doskonałego warsztatu aktorskiego.

Aktorzy Jadwiga i Dariusz Basińscy oraz Jacek Borusiński po doświadczeniach z repertuarem dramatycznym (od Eurypidesa,  Szekspira, po Jarry’ego, Buchnera, Nabokowa czy Ghelderode) stworzyli projekt autorski. Wtedy, jeszcze jako Teatr Epty-a wystawili w 1998 roku spektakl pt. „Kabaret Mumio”. Grupa wkrótce po debiucie, została nazwana jednym z największych odkryć sceny polskiej.

Mumio zostało nagrodzone m.in. Teatralną Nagrodą im. Leona Schillera, Nagrodą ZASP oraz dwukrotnie Wiktorem. W drugim spektaklu do zespołu dołączył Jarosław Januszewicz, a obecnie skład poszerzony jest o multiinstrumentalistę Tomasz Drozdka.

 

„Welcome Home Boys” – premiera miała miejsce w maju 2016 r., we Wrocławskim Teatrze Capitol, podczas 37 Przeglądu Piosenki Aktorskiej. W projekcie tym do zespołu dołączył multiinstrumentalista Tomasz Drozdek (znany również jako T.ETNO), który kolekcjonuje instrumenty z całego świata. W spektaklu wykonuje muzykę na żywo, grając m.in. na lirze korbowej, japońskim flecie shakuhachi, ukulele, czy też cigar-boxach. Odgrywa również kilka epizodów aktorskich i jest współtwórcą scenariusza.
Obecnie spektakl jest grany na deskach wielu polskich scen, gdzie spotyka się z bardzo przychylnymi opiniami zarówno publiczności, jak i przedstawicieli świata teatru oraz przestrzeni okołoteatralnej. Widzów kultowych stale więc przybywa. Z początkiem 2017 roku Mumio z wielką satysfakcją i prawdziwą przyjemnością rozpocznie stałą współpracę z Teatrem Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie.

 

Mumio recenzje:

„Welcome Home Boys” to najnowszy spektakl Mumio, w którym Dariusz Basiński i Jacek Borusiński w niezwykły sposób połączyli teatr i kino. Zaczyna się niby smutno, bo podczas odczytywania przez dwóch braci testamentu, który pozostawił im zmarły ojciec. Dowiadują się z niego o rodzinnej tajemnicy – żyje ich matka, tylko, że jest bardzo malutka. Żeby mogli się nią cieszyć w pełnym wymiarze, bracia muszą znaleźć „ogórka niekiszka”, bo tylko on może spowodować, że matula urosną. No więc boys ruszają w niezwykłą podróż, która obfituje w rozliczne przygody, spotkania, nieoczekiwane zwroty akcji. Wszystko to dzieje się na scenie i na ekranie, a zilustrowane jest również muzyką na żywo w wykonaniu Tomasza Drozdka. Uwaga! „Welcome home boys” to nie jest spektakl dla wszystkich. Na pewno nie dla tych, co uważają, że rechot to zdrowie. Dowcip Mumio to czysty surrealizm, realizm w nim jest wyczuwalny, ale jednak ukazanie świata „nad” czyni spektakl wyjątkowym. I bardzo śmiesznym.

/ Wojciech Majcherek /

Oni są świetnymi aktorami, z taką wrażliwością improwizatorów (…) to jest po prostu bardzo zabawny spektakl, jesteśmy szczęśliwi, że mamy coś takiego u siebie (…) zawsze najlepsze jest to co jest żywe, świetne połączenie kina z teatrem, tutaj stanowi całą tkankę spektaklu, najbardziej jesteśmy wyczuleni na aktorstwo, na aktorów (…) muszę powiedzieć, że te dwa ostatnie monologi pół improwizowane, to po prostu coś niesamowitego, te tak zwane „żenujące opowieści”, które nie są żenujące, tylko są świetne w swoim poczuciu humoru (…) jest cała fura bardzo zabawnych scen (…) tam są fantastyczne teksty, oni mają niezwykłe poczucie absurdu słowa.

/ Tadeusz Nyczek /

 

Bilety w cenach:

  • I, II strefa 80 PLN;
  • III balkon 50 PLN.

 

Kontakt: 

 

Więcej informacji: www.mumio.art.pl

„Great Poland” – dziecięce atelier

„Great Poland” – dziecięce atelier

29.10. 2017

g. 17.00

Bilet na przedstawienie upoważnia do odebrania w kasie Teatru bezpłatnej wejściówki. Na warsztaty zapraszamy 15 minut przed rozpoczęciem spektaklu.


Spektakl „Great Poland” to subiektywny mini przewodnik po Polsce, jednym z najbardziej znaczących krajów na arenie międzynarodowej.

Twórcy ukazują ciekawe i wieloznaczne epizody z życia mieszkańców tego kraju, którzy nawet po najcięższych i traumatycznych doświadczeniach zawsze powstawali z kolan.

Autorzy spektaklu chcieli, by całość utrzymana była w komediowej formule, nieszanującej nic i nikogo. Okazało się to jednak problematyczne, bo już na etapie researchu trafili na wyrafinowany polski humor i Mazurską Noc Kabaretową. Zrozumieli, że jak wiele innych zdobyczy cywilizacji, poprawność polityczna nigdy się w Polsce nie przyjęła.

Spektakl to krótka podróż przez kraj marzycieli z pustymi kieszeniami, bladych i zlęknionych frankowiczów, uprzejmego donosu i niejednej prawdy historycznej. Przez kraj gościnny, zawsze chętny do okupacji, w którym wita się chlebem i solą, i całuje trzy razy w oba policzki.

Przede wszystkim jednak twórcy chcą zaprosić wszystkich do wspólnej refleksji nad tym, jak to jest, że Polacy są tacy sympatyczni, a wszyscy inni tak strasznie beznadziejni*

*Spektakl ma ten niewątpliwy walor, że zostawia widzom dużo miejsca na własną interpretację i samodzielne wyciąganie wniosków, co oczywiście nie jest obowiązkowe.


Dziecięce atelier to projekt przedstawień skierowany dla rodziców z dziećmi. W czasie gdy rodzice oglądają spektakl, dzieci przebywają pod opieką animatorów i biorą udział w bezpłatnych warsztatach zatytułowanych „Dziecięce atelier. Twórcze i radosne zabawy teatralne”.

Podczas warsztatów, prowadzonych przez doświadczone animatorki, dzieci rozpoczynają swoją przygodę z teatrem; tworzą scenki teatralne z wcześniej przygotowanych kukiełek oraz biorą udział w zabawach ruchowych, słowno-muzycznych oraz plastycznych. Zajęcia zachęcają dzieci do bezpośredniego kontaktu ze światem teatru, pozwalają na zapoznanie się z różnymi zagadnieniami i pojęciami oraz rozwijają ich wyobraźnię.

Warsztaty przeznaczona są dla dzieci w wieku 5–11 lat.

Kontakt:

  • sandra.lewandowska@teatr-polski.pl;
  • tel. +48 (61) 852 56 28 wew. 13

EXTRAVAGANZA o miłości – pożegnanie z tytułem

EXTRAVAGANZA o miłości – pożegnanie z tytułem

noc w teatralnych zakamarkach, orkiestra na żywo, bufet z wyszynkiem, tingel-tangel, pantomima, taniec, piosenki, burleska, klasycy literatury, ciało, miłość, rozwibrowane zmysły, tresowane koziołki, nienajlepsze sztuczki magiczne, pierwszy kieliszek gratis, mile widziany ekstrawagancki strój

Wyłącznie dla widzów dorosłych. 

Cena biletu 200 zł

 

EXTRAVAGANZA to azyl w niespokojnych czasach. Miejsce, do którego schodzi się, żeby odnaleźć wolność – ciała i umysłu, a także szansa, aby na powrót odzyskać zdolność do nieskrępowanego fantazjowania na temat otaczającej nas rzeczywistości. W Piwnicy pod Sceną gromadzą się marzenia, te niewypowiedziane, wstydliwe, na co dzień skrywane obsesje i fascynacje, którym wreszcie można pozwolić dojść do głosu. Schodzimy pod ziemię, żeby poczuć się dobrze ze sobą.

W EXTRAVAGANZIE każdy spełnia swoje marzenia: w ciele, w słowie, w piosence czy szpagacie. To podziemna inicjatywa, która proponuje pakt z widzem – zaproszenie do wspólnego mierzenia się z tabu marzeń i odkrywania nas samych, pięknych i podłych, do obcowania z naszymi najgorszymi lękami i najlepszymi grzechami. Tu spotkają się najpiękniejsze i najszczersze wersje nas samych, przy szampanie i śledziu, przy odgłosach artystów i dźwiękach orkiestry na żywo!

W barze płatność tylko gotówką.

Bufet z wyszynkiem przygotuje KUCHNIA DLA DRAGONA a TOGA serwować będzie najlepsze ostrygi w mieście.

 

Twórcy „Extravaganzy” w Teatrze Polskim zaryzykowali. I się udało! Po raz pierwszy od dawna poznaniacy sami z sobą robią porządek. Domestosem, Ludwikiem i Vanishem. Wymiatają kąty, zaglądają pod dywany. Radośnie i z pieśnią na ustach. W peniuarze i koronkowej bieliźnie. W tangu i kankanie. Przy szampanie i śledziu. Otwierają szeroko okna, wietrzą wieloletni zaduch, biorą głęboki oddech, by pośmiać się z samych siebie. (…) Znakomite teksty, muzyka na żywo, dynamiczne „numery” i świetni aktorzy (wśród nich ci, których kabaretowe talenty dotąd pozostawały raczej głęboko ukryte) – to wszystko decyduje o tym, że poznańska „Extravaganza” jest po prostu skazana na sukces.

Sylwia Klimek /

„Extravaganza” to erotyczne rozpasanie bez granic. Spektakl grany jest w podziemiach Polskiego po godz. 22 (gdy porządni poznaniacy już śpią), na niedużej scence, przy stolikach (zamiast tradycyjnej widowni) i dobrze zaopatrzonym barze. Czego więcej chcieć? Tylko rozkosznych uniesień. I to dostajemy – lekki, dowcipny, pikantny i wyuzdany show, w którym znakomicie odnaleźli się zarówno aktorzy Teatru Polskiego, jak i ci, którzy wystąpili gościnnie. (…) W spektaklu obśmiewane jest wszystko i wszyscy, od lokalnego podwórka zaczynając (…), na zabawach erotycznych kończąc (brawurowa instrukcja pieszczot oralnych).

/ Mike Urbaniak /

Miejscy urzędnicy, nobliwi poznańscy przedsiębiorcy i artystyczna bohema tańczący i pijący razem szampana w teatralnej piwnicy? To nie sen wariata, a całkiem realny scenariusz najnowszego widowiska w Teatrze Polskim.Na scenie przy ul. 27 Grudnia wskrzeszają gatunek, który swoimi korzeniami sięga połowy XIX w. Nazwy „extravaganza” używano w odniesieniu do słowno-muzycznych widowisk z elementami rewii, baletu i cyrku, zanim jeszcze narodził się musical.

Marta Kaźmierska /