Czarno-biała fotografia. Kobieta z zebranymi długimi włosami patrzy się w obiektyw. Na zdjęciu: Barbara Krasińska.

Barbara Krasińska

Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie.

BARBARA KRASIŃSKA W PODKAŚCIE RADIO_1875 – SŁUCHAJ!

Na Festiwalu Szkół Teatralnych w Bratysławie (1986) zdobyła I nagrodę aktorską za rolę Matki w „Matce” Stanisława Ignacego Witkiewicza.

Współpracowała m.in. z Teatrem im. Słowackiego w Krakowie, Teatrem STU, Teatrem Ludowym i  Teatrem Lalki i Maski Groteska w Krakowie, Teatrem Polskim w Bydgoszczy, Teatrem Rozmaitości w Warszawie. Występowała także za granicą, m.in. w: Norwegii (Oslo, Bergen), Wielkiej Brytanii (Londyn, Cambridge, Liverpool).

Współpracuje z Teatrem Biuro Podróży, gdzie w spektaklu „Makbet. Kim jest ten człowiek we krwi” wg „Macbetha” Shakespeare`a, w reżyserii Pawła Szkotaka, zagrała Lady Makbet.

Jej ważniejsze role to: Duniasza w „Ożenku” Mikołaja Gogola (reż. Włodzimierz Kaczkowski), Justysia w „Mężu i żonie” Aleksandra Fredry (reż. Jan Błeszyński), Archibalda w „Wiedźmie” wg M. Sędzikowskiej (reż. Paweł Kamza), Diabeł w „Kochankach piekła” Calderona/ J.M. Rymkiewicza (reż. Marek Fiedor), Polly w „Operze za trzy grosze” Bertolta Brechta (reż. Krzysztof Jasiński), Chłopiec w „Czekając na Godota” Samuela Becketta (reż. Krzysztof Jasiński), Balladyna w „Balladynie” Juliusza Słowackiego (reż. Rudolf Zioło), Sabina w „Czerwonych nosach” Petera Barnesa (reż. Włodzimierz Nurkowski), Amelka w „W małym dworku” Stanisława Ignacego Witkiewicza (reż. Tomasz Obara), Róża w „Bestii i Pięknej” Stanisława Grochowiaka (reż. Włodzimierz Nurkowski), Dama l w „Peepshow” Georga Taboriego (reż. Henryk Baranowski), Żona Geronta w „Lekarzu mimo woli” Moliera (reż. Tomasz Obara), Duch Nocny w „Dziadach cz. III” Adama Mickiewicza (reż. Łukasz Kos, Marek Wrona), Matka w „Kafce” Franzobela ( reż. Tomasz Wysocki).

W Teatrze Polskim w Poznaniu zagrała w „Kobiecie sprzed dwudziestu czterech lat ” Rolanda Schimmelpfenniga w reż. Marka Fiedora (Claudia), „W oczach Zachodu” wg Josepha Conrada w reż. Mateusza Bednarkiewicza (Madame de S.), „Zwyczajnych szaleństwach” Petra Zelenki w reż. Pawła Szkotaka (Sylwia), „Mewie” Antona Czechowa w reż. Pawła Szkotaka (Polina), „Kiedy świat był młody” w reż. Pawła Kamzy (Madame Stefani), „Szarańczy” Biljany Srbljanović w reż. Pawła Szkotaka (Żana, Ćma), „Pomórniku. Kryminale ekologicznym” Olgi Tokarczuk w reż. Emilii Sadowskiej (Duszejko), „Lamencie” Krzysztofa Bizio w reż. Pawła Szkotaka (Ona), „Pannach z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza w reż. Krzysztofa Rekowskiego (Kazia), „Mistrzu i Małgorzacie” Michaiła Bułhakowa w reż. Grigorija Lifanowa (Telegrafistka, Pielęgniarka), „Ich czworo. Obyczaje dzikich” Gabrieli Zapolskiej w reż. Agnieszki Korytkowskiej-Mazur (Żona), „Chłopcu malowanym” Piotra Rowickiego w reż. Piotra Ratajczaka (Matka Jacka), „Wiecznym kwietniu” Jarosława Jakubowskiego w reż. Agnieszki Korytkowskiej-Mazur (Matka, Pani Ala), „Trupie” Erica Coble’a w reż. Pawła Szkotaka (Roberta Phelps), „Otellu” Williama Szekspira w reż. Pawła Szkotaka (Emilia, żona Iaga), „Ene due rike fake” Marzeny Matuszak w reż. Joanny Grabowieckiej (Katy),„Samobójca” Nikołaja Erdmana w reż. Grigorija Lifanowa (Margarita Iwanowna Pierieswietowa), „Hamlet” Williama Szekspira w reż. Pawła Szkotaka (Gertruda, królowa Danii, matka Hamleta),„Mizantrop” Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego w reż. Kuby Kowalskiego (Arsena), „Granica” Zofii Nałkowskiej w reżyserii Szymona Kaczmarka (Bogutowa).

 

Nagrody

  • I nagroda aktorska za rolę Matki w „Matce” Stanisława Ignacego Witkiewicza na Festiwalu Szkół Teatralnych w Bratysławie (1986)
  • Kategoria „zwycięstwo” przyznana przez Jacka Sieradzkiego w XVII edycji „Subiektywnego spisu aktorów teatralnych” (2009)

 

Wideo