Czarno-biała fotografia. Mężczyzna wpatruje się w obiektyw, trzyma jedną dłoń zwiniętą w pięść przy twarzy. Na zdjęciu: Michał Kaleta.

Michał Kaleta

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu (2000)

 

MICHAŁ KALETA W PODKAŚCIE RADIO_1875 – SŁUCHAJ!

 

Od 2000 roku związany z Teatrem Polskim w Poznaniu.

Poznańskim widzom znany jest z ról: Sekretarza, Jankowskiego w „Dziadach drezdeńskich” Adama Mickiewicza w reż. Macieja Prusa (2000) oraz Konrada w II wersji „Dziadów drezdeńskich” tej samej reż. (2002), Don Fernanda w „Księciu Niezłomnym” Calderona/Słowackiego (reż. Paweł Łysak), Młodego w „Kręgu personalnym 3:1” (reż. Piotr Chołodziński), Jana w „Wolność-Freiheit” wg Leona Kruczkowskiego (reż. Paweł Łysak), Kalambura w „Hamlecie Wtórym” Romana Jaworskiego (reż. Maciej Prus), Roberto Zucco w „Roberto Zucco” B.-M. Koltesa (reż. Paweł Wodziński), Bohatera w „Torach” M. Marković  (reż. Rafał Sabara), Terrorysty, Nieśmiałego w „Krwi” Sergi Belbela w reż. Grażyny Kani, Osipa w „Płatonowie i innych” wg Antoniego Czechowa w reż. Piotra Kruszczyńskiego Mikołaja Stawrogina w „Biesach” Fiodora Dostojewskiego w reż. Marka Fiedora, Mikulina w „W oczach Zachodu” wg Josepha Conrada w reż. Mateusza Bednarkiewicza, Józefa K.  w „Procesie” Franza Kafki w reż. Marka Fiedora, Hectora Bianceri w „Opowieściach argentyńskich” wg Witolda Gombrowicza w reż. Pawła Kamzy, Andiego w  „Kobiecie sprzed dwudziestu czterech lat” Rolanda Schimmelpfenniga, Novaka w „Twój, Twoja, Twoje…” Przemysława Nowakowskiego w reż. Moniki Pęcikiewicz, Jazona w „Mammie Medei” Toma Lanoye`a w reż. Moniki Dobrowlańskiej, Adama w „Postępującym zaniku mięśni” Andrzeja Bartnikowskiego w reż. autora, Trigorina w „Mewie” Antona Czechowa w reż. Pawła Szkotaka, heinza w „Amatorkach” Elfriede Jelinek w reż. Emilii Sadowskiej, Miętusa w „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza w reż. Artura Tyszkiewicza, Żołnierza, Świadka w „Mykwie” Piotra Rowickiego w reż. Moniki Dobrowlańskiej, Borosa i Myśliwego w „Pomórniku. Kryminale ekologicznym” Olgi Tokarczuk w reż. Emilii Sadowskiej. Zagrał także w przedstawieniach: „Portugalia” Zoltana Egressy`ego w reż. Iwony Kempy (Ksiądz), „Wieczny kwiecień” Jarosława Jakubowskiego w reż. Agnieszki Korytkowskiej-Mazur (Pan Krzysiu), „Balladyna” Marcina Cecko w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego (Kostryn), „Józef i Maria” Petera Turriniego w reż. Pawła Szkotaka (Mówca), „Ich czworo. Obyczaje dzikich” Gabrieli Zapolskiej w reż. Agnieszki Korytkowskiej-Mazur (Demon 1), „Krawiec” Sławomira Mrożka w reż. Artura Tyszkiewicza (Krawiec), „Panny z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza w reż. Krzysztofa Rekowskiego (Wiktor Ruben), „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa w reż. Grigorija Lifanowa (Mistrz), „Trup” Erica Coble’a w reż. Pawła Szkotaka (Larry), „Chłopiec malowany” Piotra Rowickiego w reż. Piotra Ratajczaka (Żołnierz 1), „Amadeusz” Petera Shaffera w reż. Pawła Szkotaka (Młody Antonio Salieri), „Otello” Williama Szekspira w reż. Pawła Szkotaka (Iago, adiutant Otella), „Opera za trzy grosze” Bertolta Brechta z muzyką Kurta Weilla w reż. Pawła Szkotaka, kierownictwo muzyczne Agnieszka Nagórka (Mackie Majcher), „Oblężenie” Piotra Rowickiego w reż. Joanny Zdrady (On), „Samobójca” Nikołaja Erdmana w reż. Grigorija Lifanowa (Wiktor Wiktorowicz, pisarz), „Hamlet” Williama Szekspira w reż. Pawła Szkotaka (Hamlet, syn poprzedniego króla i bratanek obecnego), „Demokracja” Michaela Frayna w w reż. Pawła Szkotaka (Willy Brandt), „UFO” Iwana Wyrypajewa w reż. Barbary Krasińskiej (Robert Evans / Matthew O’Farell / Dieter Lange), „Mizantrop” Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego w reż. Kuby Kowalskiego (Filint), „Reisefieber, czyli podróż w nieznane” Piotra Rowickiego w reż. Piotra Ratajczaka (Duduś).

Zagrał także w spektaklu Teatru Telewizji „Edward II” Edwarda Marlowe`a w reżyserii Macieja Prusa (2003).

Aktor jest laureatem Stypendium Artystycznego Miasta Poznania w roku 2003. W styczniu 2005 roku otrzymał przyznawany dorocznie przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” Medal Młodej Sztuki za rolę w „Procesie” Franza Kafki oraz „Opowieściach argentyńskich” wg Witolda Gombrowicza.

W 2011 roku otrzymał indywidualne wyróżnienie w 17. Ogólnopolskim Konkursie na wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz nagrodę aktorską na XI Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu za rolę w spektaklu „Chłopiec malowany”.

W 2022 roku na XV Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Boska Komedia” – otrzymał nagrodę za wybitne aktorstwo – za rolę Jana Pawła II w „Śmierci Jana Pawła II” w reż. Jakuba Skrzywanka z Teatru Polskiego w Poznaniu

Wideo