a7

Wojciech Kalwat

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu.

Współpracował z Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu, Teatrem im. J. Szaniawskiego w Płocku oraz Teatrem Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

Stworzył bardzo wiele ról teatralnych, z których warto wymienić chociażby: Korowiowa w „Mistrzu i Małgorzacie” Michała Bułhakowa (reż. A.M. Marczewski), Błazna w „Wieczorze Trzech Króli” Williama Shakespeare`a (reż. M. Kaniewska), Króla Ignacego w „Iwonie, księżniczce Burgunda” Witolda Gombrowicza (reż. T. Pliszkiewicz), Pankracego w „Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego (reż. R. Kordziński), Koczkariowa w „Ożenku” Mikołaja Gogola (reż. K.Gruber), Bakałarza w „Poskromieniu złośnicy” Williama Shakespeare`a (reż. D.Jagła), Szefa policji londyńskiej w „Operze za trzy grosze” Bertolta Brechta (reż. W.Kaczkowski), Oberona w „Śnie nocy letniej” Williama Shakespeare`a (reż. A.M.Marczewski), Pisarza Schizokratesa w „Bogu” Woody Allena (reż. M.Mokrowiecki), Ignacego Kozdronia w „Małym dworku” Stanisława Ignacego Witkiewicza (reż. A.M.Marczewski), Bartosza/Szewca w „Betlejem polskim” Lucjana Rydla (reż. A.Rozhin), Majora Ryszarda w „Teatrzyku Zielona Gęś” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (reż. R.Major), Króla Wacława w „Ubu królu” Alfreda Jarry`ego (reż. W.Górski), Paganiniego w „Rzeźni” Sławomira Mrożka (reż. A. Wełmiński), Tyrleckiego w „Płatonowie i innych” wg Antona Czechowa w reż. Piotra Kruszczyńskiego, „Biesach” Fiodora Dostojewskiego w reż. Marka Fiedora (Liputin).

Artysta jest laureatem wielu nagród m.in. Złotej Maski 1997, nagrody prezydenta Bydgoszczy z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru (2003), nagrody Towarzystwa Miłośników Teatru przyznanej z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru za rolę Pheresa w „I. znaczy Inna” Sautera i Studlara (2004 – reż. A.Orzechowski), a także, za tę samą rolę, Oskara – nagrody radia PiK (Bydgoszcz 2004).

Aktor związany jest z Teatrem Polskim w Poznaniu od 2004 roku. Zagrał w „Hysterikonie” Ingrid Lausund w reż. Piotra Kruszczyńskiego (Mężczyzna przy ekspresach do kawy…), „Dogrywce” Gyorgy Spiro w reż. Moniki Dobrowlańskiej (Stary), „Zwyczajnych szaleństwach” Petra Zelenki w reż. Pawła Szkotaka (Ojciec), „Mewie” Antona Czechowa w reż. Pawła Szkotaka (Ilja Szamrajew), „Zemście” Aleksandra Fredro w reż. Piotra Cieplaka (Cześnik), „Mykwie” Piotra Rowickiego w reż. Moniki Dobrowlańskiej (Jan Sapieżka), „Amatorkach” Elfriede Jelinek w reż. Emilii Sadowskiej (Ojciec Heinza, Ojciec Ericha, Ojciec Pauli), „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza w reż. Artura Tyszkiewicza (T. Pimko, Wujaszek Kociu, Młodziak), „Szarańczy” Biljany Srbljanović w reż. Pawła Szkotaka (Jović), „Pomórniku. Kryminale ekologicznym” Olgi Tokarczuk w reż. Emilii Sadowskiej (Prezes / Ksiądz Szelest), „Przyjacielu” Radosława Paczochy w reż. Krzysztofa Rekowskiego (Ojciec), „Złodziejach” („Diebe”) Dei Loher w reż. Moniki Dobrowlańskiej (Erwin Tomason, Pan Schmitt, Gerhard), „Portugalii” Zoltana Egressy’ego w reż. Iwony Kempy (Gospodarz), „Gąsce” Nikołaja Kolady w reż. Kariny Piwowarskiej (Fiodor), „Pannach z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza w reż. Krzysztofa Rekowskiego (Wuj Wiktora), „Mistrzu i Małgorzacie” Michaiła Bułhakowa w reż. Grigorija Lifanowa (Berlioz, Popławski), „Ich czworo. Obyczaje dzikich” Gabrieli Zapolskiej w reż. Agnieszki Korytkowskiej-Mazur (Demon 4), „Trupie” Erica Coble’a w reż. Pawła Szkotaka (Ochroniarz / Mężczyzna z blendą), „Amadeuszu” Petera Shaffera w reż. Pawła Szkotaka (Stary Antonio Salieri), „Otellu” Williama Szekspira w reż. Pawła Szkotaka (Brabantio, senator wenecki, ojciec Desdemony), „Ene due rike fake” Marzeny Matuszak w reż. Joanny Grabowieckiej (Tata), „Operze za trzy grosze” Bertolta Brechta z muzyką Kurta Weilla w reż. Pawła Szkotaka, kierownictwo muzyczne Agnieszka Nagórka (Smith / Walter / Żebrak), „Samobójcy” Nikołaja Erdmana w reż. Grigorija Lifanowa (Ojciec Jełpidij, duchowny), „Śmierci pracownika” Michała Kmiecika w reż. Iwo Vedrala (posiadacz), „Hamlecie” Williama Szekspira w reż. Pawła Szkotaka (Bernardo, oficer / Grabarz), „Granicy” Zofii Nałkowskiej w reż. Szymona Kaczmarka (Recepcjonista / Lekarz / Mężczyzna w poczekalni), „Demokracji” Michaela Frayna w reż. Pawła Szkotaka (Ulrich Bauhaus).

 

Wideo