30.03.2021

„4.48 PSYCHOSIS” w reż. Pawła Demirskiego – PREMIERA

Drodzy Widzowie,

3 czerwca 2021 na Dużej Scenie Teatru Polskiego w Poznaniu zaprezentujemy Państwu premierę spektaklu 4.48 PSYCHOSISw reżyserii Pawła Demirskiego!

 

Sarah Kane, w tłum. Klaudyny Rozhin

4.48 PSYCHOSIS

reż. Paweł Demirski

 

3 czerwca, godz. 19.00 – PREMIERA

4 czerwca, godz. 19.00

5 czerwca, godz. 18.00, 20.30

6 czerwca, godz. 18.00

7 czerwca, godz. 19.00

 

DUŻA SCENA

 

Bilety do kupienia w Kasie Teatru Polskiego w Poznaniu i na portalu Bilety24.pl!

 

Reżyseria: Paweł Demirski

Muzyka: Małgorzata Tekiel

Scenografia: Anna Haudek

Kostiumy: Arek Ślesiński

Światło, wideo: Jakub Lech

Przygotowanie wokalne: Joanna Sykulska

Inspicjentka: Magdalena Matusewicz

Maski: Karolina Nowicka

 

Obsada: Monika Roszko, Alona Szostak, Alan Al-Murtatha

 

Ważne informacje

  • spektakl przeznaczony dla osób powyżej 16 roku życia,
  • w spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe,
  • licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS,
  • prawa autorskie tłumaczki Klaudyny Rozhin reprezentuje Agencja Dramatu i Teatru ADiT.

 


 

W 2021 roku po kilkunastu miesiącach epidemii COVID-19 można by napisać o sztuce Sarah Kane, w kontekście covidowych depresji, załamań nerwowych i lęku przed śmiercią. Hej – dramatopisarka w depresji pisze swój trzydziestosześciostronicowy list pożegnalny – chodźcie zobaczyć, jak jej tekst rezonuje z pogrążonym w depresji światem i planetą, duszącą się w kryzysie klimatycznym. Gładko, ale za to marketingowo chwytliwie.

Polscy komentatorzy życia teatralnego – na przełomie wieków nie bardzo interesowali się ostatnim tekstem Kane. „To, że ktoś ma depresję, nie znaczy, że jest dramatopisarką”, „Strumień świadomości zapisany w formie zapisków wrażliwej nastolatki” i tak dalej, i tak dalej. Spakowano Kane do worka „brutalistów”* i z ignoranckim zadęciem zabrano się za poszukiwanie nowych zjawisk teatralnych, które można skrytykować i na które można się dąsać. 4.48 PSYCHOSIS była wystawiona w polskich instytucjonalnych teatrach raz. Jeden raz.

Sztuka Kane jest dziełem wybitnym, skonstruowanym według żelaznej logiki. Można 4.48 przeczytać jako fabularną historię pobytu w szpitalu psychiatrycznym, można ten trop fabularny pominąć i czytać tę sztukę jako serię obrazów, w której postać mówiąca tekstem Kane stara skomunikować siebie samą ze światem.
Wybitny brytyjski dramatopisarz Edward Bond pisał: „[4.48] zmienia się z listu pożegnalnego o śmierci, stracie i zmarnowaniu w swego rodzaju traktat o świadomym życiu, który okazuje się jeszcze bardziej przykry”.

Dla mnie tekst Kane jest przede wszystkim o potrzebie bycia radykalnie sobą. O problemie komunikacyjnym, przed jakim stają osoby, które chcą wyjść poza konwenans konwersacji, schematów myślowych, uprzedzeń odbiorców. O indywidualności. O gorzkim smaku porażki. O silnej kobiecie. O radykalnej afirmacji życia. O tęsknocie za światem, który nas rozumie.

*Jak słusznie zauważył kiedyś Mark Ravenhill ‚brutalizm’ to zasadniczo styl architektoniczny, a nie słowo opisujące najistotniejsze zjawisko brytyjskiej dramaturgii końca lat dziewięćdziesiątych.

Paweł Demirski

 

Kasa Teatru Polskiego otwarta będzie od wtorku 18 maja i czynna codziennie do piątku w godzinach 10.00-18.00.

___

Kontakt:
Tel+48 618 520 541; +48 618 525 628
E-mail rezerwacja@teatr-polski.pl