Od kilku lat Teatr Polski w Poznaniu dysponuje ofiarowanym przez Fundację Gawrońskich szczególnym instrumentem muzycznym – fortepianem salonowym marki Carl Dorr z końca XIX wieku, który był własnością rodziny Wojciecha Bogusławskiego.
W 2022 roku obchodzimy 265. rocznicę urodzin tego twórcy, a także 140. rocznicę urodzin oraz 85. śmierci kompozytora Karola Szymanowskiego.
Zarówno Bogusławski, jak i Szymanowski, garściami czerpali z folkloru, tworząc dzieła, które w czasach Bogusławskiego (w przededniu trzeciego rozbioru) były manifestem politycznym, a w epoce Szymanowskiego kształtowały i rozsławiały na świecie kulturę muzyczną państwa polskiego.
Poznań odegrał kluczową rolę na różnych etapach twórczości obydwu artystów. Wojciech Bogusławski przez szereg lat związany był z Teatrem Polskim, dla którego tworzył liczne dzieła sceniczne, prezentując w nich także swój talent aktorski. Poznań był istotny również w biografii artystycznej Karola Szymanowskiego, który właśnie tu – po raz pierwszy – jako kompozytor i solista – zaprezentował swą IV Symfonię Koncertującą.
Wspomniane jubileusze stały się jednym z powodów ponownego spojrzenia na dzieło znane, lecz ujęte w nowe muzycznie ramy, dzięki unikalnemu instrumentowi.
Cykl 12. Pieśni Kurpiowskich Karola Szymanowskiego z towarzyszeniem salonowego fortepianu należącego do rodziny Wojciecha Bogusławskiego zyskuje nową wartość brzmieniową, a co za tym idzie także nową percepcję.
12 Pieśni Kurpiowskich op. 58 na głos i fortepian pochodzi z lat 1930–32 i stanowi ostatni cykl wokalny w twórczości Szymanowskiego. To zbiór miniatur lirycznych inspirowanych melodiami ludowymi. Szymanowski zawarł w nich koloryt ludowy, poetykę tekstów oraz gwarę kurpiowską, przy zachowaniu prostych, archaicznych wręcz linii melodycznych. To z całą pewnością najcenniejszy i najbardziej oryginalny cykl w twórczości Szymanowskiego, stanowiący wyjątkowe artystycznie zwieńczenie jego twórczości pieśniarskiej.
PROGRAM
12 Pieśni Kurpiowskich op. 58:
- 1. Lecioły zórazie
- 2. Wysła burzycka
- 3. Uwoz, mamo
- 4. U jeziorecka
- 5. A pod borem siwe kunie
- 6. Bzicem kunia
- 7. Ściani dumbek
- 8. Leć, głosie, po rosie
- 9. Zarzyj ze kuniu
- 10. Ciamna nocka, ciamna
- 11. Wysły rybki, wysły
- 12. Wsyscy przyjechali
WYKONAWCY:
Maria Jaskulska-Chrenowicz (sopran)
Elżbieta Spychała-Mroczek (fortepian)PRELEGENT:
Jerzy Fryderyk Wojciechowski
Fot. Justyna Andrzejewska
Maria Jaskulska-Chrenowicz
Fot. Justyna Andrzejewska
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu solowego dr hab. Barbary Kubiak, a także studiów licencjackich w zakresie gry na wiolonczeli w klasie prof. Stanisława Pokorskiego. Ukończyła również Studia Podyplomowe Muzykoterapii na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, prowadzonych m.in. przez Evę Blahovą, Cheryl Studer, Elżbietę Towarnicką, Włodzimierza Zalewskiego, Barbarę Kubiak. Zadebiutowała rolą Drugiej Damy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta w Teatrze Polskim w Poznaniu. Wystąpiła również w realizacji opery Wesele Figara na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Cherubin. Brała także udział w estradowych wykonaniach oper, m.in. Czarodziejskiego fletu W. A. Mozarta (Papagena oraz II Dama), Alceste G. F. Haendla (Calliope) oraz Mieszczanin szlachcicem J. B. Lully’ego (Lucile).
Występowała z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Koszalińskiej, z Płocką Orkiestrą Symfoniczną, a także barokową orkiestrą Accademia dell’Arcadia, wykonując partie solowe w dziełach wokalno-instrumentalnych, m.in. Requiem oraz Mszy Koronacyjnej W. A. Mozarta, Litaniach Ostrobramskich St. Moniuszki, Stabat Mater G. B. Pergolesiego czy Pieśniach Kurpiowskich Karola Szymanowskiego.
Brała udział w festiwalach w kraju i poza jego granicami, m.in. na Świętowacławskim Festiwalu Muzycznym w Ostrawie, Schumann Festwoche w Lipsku, 61. Festiwalu Splitsko Ljeto w Chorwacji, Bydgoskim Festiwalu Muzycznym, Bydgoskim Festiwalu Operowym, Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej oraz II Festiwalu Haendlowskim w Poznaniu.
Na zaproszenie Ambasady RP na Słowacji wykonała Exsultate, jubilate W. A. Mozarta w katedrze św. Emmerama w Nitrze.
W 2019 roku, nakładem wydawnictwa DUX, ukazało się prapremierowe nagranie kantat Milda oraz Nijoła Stanisława Moniuszki z udziałem Marii Jaskulskiej-Chrenowicz (partia Jutrzenki), oraz znakomitych solistów z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej oraz Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod dyrekcją Łukasza Borowicza.
W roku 2021 Maria Jaskulska-Chrenowicz uczestniczyła w nagraniu płyty pt. Ostatnia droga (zawierającej muzykę Schuberta, Fauré i Vaviłowa) z Orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza.
Od 2019 roku jest wykładowczynią emisji głosu na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.
Elżbieta Spychała-Mroczek
Fot. Justyna Andrzejewska
Ukończyła poznańską Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w klasie fortepianu prof. Anny Organiszczak. W trakcie studiów, jako stypendystka, studiowała w bolońskim Konserwatorium pod kierunkiem prof. Giovanny Musiani. Podczas tego pobytu miała okazję występować dla włoskiej publiczności jako solistka oraz towarzyszyła innym artystom.
Odbyła praktyki w Rzymie współpracując z Coro Polifonico degli studi Roma Tre jako akompaniator zespołu. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez m.in. Viere Nossine, Nelly Ben-Or, Tellefa Yuve, Tomasza Tomaszewskiego.
Od kilku lat występuje wraz z sopranistką Marią Jaskulską-Chrenowicz, prezentując polskiej i zagranicznej publiczności szeroki repertuar muzyczny (duet wystąpił m. in. w Lipsku podczas Schumann-Festwoche, 2017).
Pianistka występuje także z wieloma instrumentalistami. Podczas konkursów wielokrotnie otrzymała dyplom za wyróżniający akompaniament. (m.in. na Ogólnopolskim Konkursie Bachowskim im. S. Hajzera, Międzynarodowym Cieszyńskim Konkursie Skrzypcowym, Festiwalu Skrzypcowym w Kielcach, Konkursie Śląskim Drewno dla najmłodszych w Dąbrowie Górniczej).
***
4 grudnia 2022
godz. 18.00
Foyer I Piętra
Bilety w cenie 20 zł dostępne na stronie www.bilety.teatr-polski.pl oraz w kasie biletowej.
W sprawie rezerwacji prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Widzów:
- rezerwacja@teatr-polski.pl
- +48 618 520 541;
- +48 618 525 628
Do zobaczenia w teatrze!