Naszym celem jest dialog, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w celu stwarzania warunków godnej, transparentnej i etycznej pracy w kulturze.
Projekt realizowany jest w ramach Programu wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
22 LISTOPADA 2024 (piątek)
15:00–16:45 Teatralny rynek pracy z perspektywy młodych osób
16:45–17:00 Przerwa
17:00–18:45 AI w teatrze i w sztuce – ślepe uliczki czy rozpędzone autostrady?
18:45–19:00 Przerwa
19:00–20:45 Co dalej z… ? Ustawa o teatrze, ustawa o statusie artysty zawodowego i inne potrzebne akty prawne
23 LISTOPADA 2024 (sobota)
10:00–11:45 Skręcić tankowcem – dokąd nawigują instytucje teatralne w trzeciej dekadzie XXI wieku?
11:45–12:00 Przerwa
12:00–13:45 Pieniądze – system finansowania teatru publicznego – jakich zmian potrzebujemy?
13:45–15:00 Przerwa
15:00–16:45 Uśmiechnięta, prestiżowa, rozwojowa – warunki pracy w kulturze
16:45–17:00 Przerwa
17:00–18:45 Feedback, żenada i słaba reżyseria. Eksperymentalny narzędziownik współpracy reżysersko-aktorskiej
18:45–19:00 Przerwa
19:00–21:00 Policzone Policzeni – sprawozdanie z raportu
Teatralny rynek pracy z perspektywy młodych osób
– Monika Czajkowska
– Patrycja Gorczyńska
– Julian Makowski
– Bogna Marcinkowska
Czy dyplom ukończenia szkoły wyższej daje gwarancję pożądanego zatrudnienia w instytucji kultury? Czy będę wystarczająco dobrze przygotowana/y? Czy wiem wszystko, to powinnam/enem wiedzieć? Czy rynek pracy jest na tyle duży, że będzie w stanie dać zatrudnienie kolejnym pokoleniom? Panel dyskusyjny poświęcony będzie problemom zatrudnienia w sektorze kultury. Osoby studiujące teatrologię, przy wsparciu ekspertki przeanalizują mechanizmy zatrudniania i przyjrzą się współczesnym problemom nawiązywania współpracy.
AI w teatrze i sztuce – ślepe uliczki czy rozpędzone autostrady?
– Andrzej Błażewicz
– Damian Flisak
– Agnieszka Wojtczyk-Kowalska
Debata na temat wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w twórczości artystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów prawnych. Jednym z głównych tematów rozmowy będzie zagadnienie praw autorskich w kontekście sztuki generowanej przez AI. Jak ustalić, kto jest właścicielem praw do pracy stworzonej przez algorytm? Czy artystą jest programista, czy sam program? Może to sama sztuczna inteligencja powinna być uznawany za „twórcę”? Jak pozyskiwane są dane i zasoby z których korzystają systemy AI? Czy zbiory danych treningowych, a ich pozyskanie i przechowywanie odbywa się zgodnie z prawem? Takie pytania rodzą wiele wątpliwości i wymagają pilnego uregulowania w przepisach – postaramy się udzielić przynajmniej kilka odpowiedzi.
Co dalej z …? Ustawa o teatrze, Ustawa o statusie artysty zawodowego i inne potrzebne akty prawne
– Konrad Cichoń
– Tomasz Kaczorowski
– Kaya Kołodziejczyk
– Maksymilian Rogacki
– Bartosz Zaczykiewicz
Od lat w polskim sektorze kultury trwa dyskusja na temat konieczności wprowadzenia kompleksowych regulacji prawnych, które poprawiłyby sytuację artystów i pracowników instytucji kultury. Wśród najbardziej potrzebnych ustaw wymienia się między innymi Ustawę o teatrze oraz Ustawę o statusie artysty zawodowego. Nadszedł czas, by podsumować stan prac nad tymi kluczowymi aktami prawnymi. Podejmiemy próbę oceny aktualnego stanu legislacji, a także określenia dalszych kroków, jakie władze publiczne muszą podjąć, by wreszcie zrealizować te postulaty. Celem spotkania jest kompleksowe podsumowanie kluczowych wyzwań legislacyjnych oraz propozycji konkretnych rozwiązań, które należy wdrożyć, by trwale poprawić warunki pracy i funkcjonowanie instytucji kultury w Polsce.
Skręcić tankowcem – dokąd nawigują instytucje teatralne w trzeciej dekadzie XXI wieku?
– Andrzej Błażewicz
– Justyna Czarnota
– Paweł Dobrowolski
– Grzegorz Laszuk
Wyzwania XXI wieku stawiają przed instytucjami teatralnymi konieczność przemyślenia swojego miejsca w konstelacji podmiotów kulturalnych. Jak powinny one nawigować, by skutecznie reagować na zmieniające się trendy artystyczne oraz wyzwania społeczne i ekonomiczne? Podczas dyskusji przyjrzymy się kluczowym wyzwaniom, przed jakimi stoją współczesne instytucje teatralne. Rosnące koszty produkcji, kurczące się dotacje publiczne oraz coraz większa konkurencja ze strony innych sektorów kultury (przede wszystkim cyfrowych) stawiają pod znakiem zapytania dotychczasowe strategie teatrów.
W debacie wezmą udział eksperci reprezentujący różne perspektywy – dużego teatru publicznego, teatru niezależnego oraz Instytutu Teatralnego. Uczestnicy podzielą się swoimi wizjami transformacji, jakich wymagają współczesne teatry i instytucje, aby skutecznie realizować swoją misję w trzeciej dekadzie XXI wieku.
Pieniądze – system finansowania teatru publicznego- jakich zmian potrzebujemy?
– Andrzej Błażewicz
– Justyna Makowska
– Michał Wojtuś
– Bartosz Zaczykiewicz
Finansowanie polskich teatrów publicznych, mimo regularnych starań o zwiększanie dotacji, wciąż budzi wiele kontrowersji i problemów. Niewystarczające środki, rozbudowana biurokracja i niestabilność budżetowa to jedne z największych wyzwań, z jakimi muszą zmagać się instytucje teatralne. Celem debaty jest merytoryczna analiza obecnego modelu finansowania teatrów publicznych oraz wypracowanie konkretnych rekomendacji dla władz centralnych i samorządowych, które mogłyby skutecznie poprawić tę sytuację.
Uśmiechnięta, prestiżowa, rozwojowa – warunki pracy w kulturze
– Aleksandra Boćkowska
– Konrad Cichoń
– Pamela Leończyk
– Dorota Ogrodzka
– Daria Sobik
Praca w kulturze to marzenie wielu osób. Rzekoma atrakcyjność „kreatywnej” pracy w galeriach, teatrach czy redakcjach często bywa jednak zderzeniem z brutalną rzeczywistością niestabilnych etatów, niskich wynagrodzeń i wyczerpującej wielozadaniowości. Nadszedł czas, by szczerze porozmawiać o warunkach pracy w kulturze. Podczas debaty poruszymy kluczowe problemy dotykające pracowników tego sektora, opierając się na doświadczeniach i obserwacjach autorek głośnych książek i tekstów badających ten temat. Celem debaty jest rzetelne przyjrzenie się mitom i realiom pracy w kulturze. Chcemy zainicjować szeroką dyskusję na temat sposobów poprawy warunków zatrudnienia, ochrony praw pracowniczych oraz wzmocnienia pozycji negocjacyjnej osób zatrudnionych w tej branży.
Feedback, żenada i słaba reżyseria. Eksperymentalny narzędziownik współpracy reżysersko-aktorskiej
– Mira Mańka
Trylogia Królewska Jolanty Janiczak to spektakl dyplomowy, który nie został obsadzony. A aktorki i aktorzy znając wszystkie role, na początku każdego przebiegu losują tę, którą zagrają. 18 osób, 18 ról, 6402373705728000 kombinacji. Spektakl zakładający losowość obsady stał się eksperymentem nie tylko artystycznym, ale przede wszystkim pozwolił na krytyczny ogląd własnej metodologii oraz przyzwyczajeń pedagogicznych, reżyserskich i aktorskich. Mira Mańka analizując proces współpracy z Aktorami i Aktorkami Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu dzieli się narzędziami wspierającymi, porządkującymi i dyscyplinującymi proces artystyczny i pedagogiczny.
Raport Policzone Policzeni
– Anna Karpińska
„Policzone i Policzeni 2024” to raport opracowany przez zespół badawczy Uniwersytetu SWPS na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Celem tego badania była szczegółowa analiza liczebności i socjoekonomicznej sytuacji artystów, twórców i wykonawców w Polsce. Wyniki tegorocznego raportu przynoszą bezcenne informacje o strukturze, warunkach pracy i wyzwaniach, z jakimi mierzy się środowisko artystyczne. Prezentacja podsumowuje szeroko zakrojone badania ankietowe, w których uczestniczyło ponad 16 tysięcy osób, a także wykorzystuje dane zebrane w toku współpracy z kluczowymi organizacjami i instytucjami kultury w Polsce. Raport stanowi cenny materiał do wypracowania przyszłych rozwiązań systemowych, które będą wspierać artystów i twórców, zapewniając im stabilniejsze warunki pracy oraz dostęp do systemu zabezpieczeń. Dzięki tej prezentacji dowiemy się, jakie obszary wymagają szczególnej uwagi w budowie polityki kulturalnej w Polsce.
Projekt realizowany jest w ramach Programu wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.