IX Metafory Rzeczywistości 2016 Wojna. To be war/or not to be

Wybrane teksty

Metafory Rzeczywistości, konkurs dramaturgiczny organizowany od 2008 roku w Teatrze Polskim w Poznaniu zmienił swoje oblicze i stał się konkursem tematycznym. W 2016 roku został wprowadzony temat przewodni.

Tematem IX edycji konkursu jest hasło z plakatu Mieczysława Wasilewskiego: Be war/or not to be. Wydarzenia ostatnich lat, miesięcy czy dni każą powracać do tematu wojny na wielu obszarach.  Wojna to nie tylko wybuchy armat, bomb czy odpalanie wyrzutni rakietowych. Wojna rozgrywa się przecież w każdym z nas – walczymy z bliskimi, z demonami w swoich głowach, na różne sposoby odmieniamy słowa takie jak: terroryzm, tolerancja, inność.

Naszą ideą było sprowokowanie osób piszących do odnalezienia własnego rozumienia słowa „wojna” oraz nieszablonowych sposobów jej przedstawienia.

W 2016 roku, jury w składzie: Inga Iwasiów (profesorka, pisarka, krytyczka literacka), Barbara Krasińska (aktorka Teatru Polskiego w Poznaniu), Joanna Krakowska (profesorka, historyczka teatru współczesnego, eseistka, tłumaczka, redaktorka), Witold Mrozek (krytyk teatralny i publicysta), Przemysław Czapliński (profesor, krytyk literacki) zakwalifikowało do finału konkursu pięć, spośród stu dwudziestu czterech nadesłanych dramatów.

 

Po finałowych pokazach, 2 października 2016, zostaną wręczone trzy nagrody:  Nagroda Prezydenta Miasta Poznania (25 tys. zł), Nagroda Dziennikarzy (5 tys. zł), Nagroda Jury Społecznego (5 tys. zł).

 

„Europa! Europa? Europa” Andrzej Błażewicz

opieka reżyserska: Julia Szmyt

Andrzej Błażewicz (ur. 1996)

Student krakowskiej PWST na Wydziale Reżyserii Dramatu. Pisze prozę i poezję. Publikował w „Wyspie”, „Formacie”, „Cegle”, „Odrze” i w „Fabulariach”. Finalista 10. Połowu poetyckiego. W Świdnicy scenicznej premiery doczekały się jego dramaty „Andrzeju, nie denerwuj się” oraz „Rady Pana Ojca”, natomiast dramat „Narodziny Krokodyla” był częścią instalacji teatralnej pt. „Królowa Studniówki”. Kocha góry i dużo podróżuje.

 

Julia Szmyt (ur. 1985)

Od 2014 roku studentka Reżyserii w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, absolwentka Kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka podyplomowego studium coachingu w Laboratorium Psychoedukacji w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej w Warszawie. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w ramach stypendium zrealizowała akcję happeningową pt. „Zmanipulowani” oraz eksperyment artystyczny pt. „Gra”). Stypendystka Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Jako aktorka i reżyserka realizuje własne projekty artystyczne z dziedziny teatru, happeningu i filmu skierowane do widzów dorosłych i do dzieci.

 

„Hidżra” Marta Fortowska

opieka reżyserska: Michał Kmiecik

Marta Fortowska (ur. 1993)

Studentka trzeciego roku Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Debiutowała w 2012 roku miniaturą „Mięso” w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy. Była półfinalistką 9. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2016). W 2014 roku jej dramat pt. „Przesmyk” znalazł się w finale I Konkursu na Scenariusz Sztuki w Przestrzeni Miejskiej, organizowanego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych w Jeleniej Górze. Jego czytanie odbyło się również podczas Nocy Dramaturgów, która była częścią XII Festiwalu Prapremier. W 2013 roku była asystentką Eweliny Marciniak podczas prób do „Skąpca”, realizowanego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. W latach 2012 –2013 uczestniczyła w warsztatach Szkoły Dramatu Artura Pałygi w TPB.

Michał Kmiecik (ur. 1992)

Reżyser, dramatopisarz, dramaturg. Debiutował w 2012 roku spektaklem „Kto zabił Alonę Iwanowną?” w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Wyreżyserował „Czy pan to będzie czytał na stałe?” w Teatrze Polskim we Wrocławiu (tekst wspólnie z Marzeną Sadochą, 2012), „#dziady” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu (tekst i reżyseria, 2012), „Atlas Sofia” w Teatrze Replika w Sofii (2014 i 2015), „Vatzlava” Sławomira Mrożka w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi (2015) i „Krakowiaków i Górali” Wojciecha Bogusławskiego w Teatrze Polskim w Poznaniu (2015).

Autor dramatów: „Wesele” (półfinał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, 2011), „Śmierć pracownika” (nagroda główna i publiczności w konkursie Metafory Rzeczywistości, 2011, premiera w Teatrze Polskim w Poznaniu w reżyserii Iwo Vedrala), „Nam nie jest wszystko jedno”. Krótki film zaangażowany. Historia wesoła a ogromnie przez to smutna albo na odwrót” (nagroda główna w IV edycji konkursu Komediopisanie organizowanego przez Teatr Powszechny w Łodzi), „Być jak Steve Jobs. Bohaterowie polskiej transformacji. Ballada o lekkim zabarwieniu heroicznym” (reż. Marcin Liber, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, 2013), „Alicja. Pod żadnym pozorem nie idź tam” (reż. Justyna Łagowska, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, 2015), „Mirełe Efros. Żydowska Królowa Lear” i „Dwóch kowbojów, obcy, obcy czarodziej i cham”.

 

Autor adaptacji i scenariuszy „Przyjdzie Mordor i nas zje czyli tajna historia Słowian” wg powieści Ziemowita Szczerka (reż. Remigiusz Brzyk, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie), 2015), „Amok. Pani Koma zbliża się!” (reż. Marcin Liber, PWST w Krakowie, 2015), „Ziemia Obiecana” Władysława Stanisława Reymonta (reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, 2015) i „Siódemki” Ziemowita Szczerka (reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 2016).

Jego dramat „Być jak Steve Jobs” ukazał się w antologii „Transfer! Teksty dla teatru” pod redakcją Joanny Krakowskiej. Od stycznia 2015 do sierpnia 2016 pracował jako dramaturg w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi. Publikował w „Notatniku Teatralnym”, „Krytyce Politycznej” i „Dialogu”.

„Pora sucha / Pora deszczowa” Alina Moś-Kerger

opieka reżyserska: Michał Buszewicz

Alina Moś-Kerger (ur. 1985)

Absolwentka Wydziału Radia i Telewizji na Uniwersytecie Śląskim i Studium Stosunków Międzykulturowych na Uniwersytecie Warszawskim. Współpracowała z Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, z Teatrem im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, z Teatrem Żelaznym i z Teatrem Korez w Katowicach, a we współpracy z Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek wyprodukowała monodramy wg sztuk swojego autorstwa – „Karin Stanek” i „Rajcula warzy”. Jest stypendystką programu stypendialnego MKiDN „Młoda Polska” (2015), finalistką 20. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Sztuki Współczesnej (spektakl „Ony” Marty Guśniowskiej z Teatru im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim.), zwyciężczynią konkursu dla młodych reżyserów „Czytelnia Kontrrewolucyjna” organizowanego przez Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Jej spektakle pokazywano i nagradzano na licznych festiwalach. Brała udział w warsztatach dramatopisarskich „Nowa Huta – moja miłość” przy teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie, była słuchaczką Szkoły Lokalnych Opowieści przy Teatrze Śląskim w Katowicach. Jej autorskie teksty dwukrotnie wyróżniono w konkursie na jednoaktówkę po śląsku.

 

Michał Buszewicz (ur. 1986)

Dramatopisarz, dramaturg, reżyser. Absolwent specjalizacji dramatologicznej Wiedzy o Teatrze Uniwersytety Jagiellońskiego (2012) i specjalizacji dramaturgicznej na Wydziale Reżyserii Dramatu Krakowskiej PWST (2015). Jest autorem tekstów: „Zbrodnia” realizowanego w Teatrze Polskim w Bielsku–Białej (nagroda zespołowa dla najlepszego spektaklu XVIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), „Misja (wojny od których uciekłem)”, który znalazł się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2012), a następnie był prezentowany w Moskwie w ramach czytań polskich dramatów w Centrum im. Wsiewołoda Meyerholda oraz wystawiony w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, „Piotrusia Pana” na motywach powieści Jamesa Barrie’go (premiera w Teatrze Współczesnym w Szczecinie w marcu 2014), „Aktorzy żydowscy” (zrealizowany w Teatrze Żydowskim w reżyserii Anny Smolar). Współpracował jako dramaturg z Eweliną Marciniak, z którą zrealizował m. in. „Nowe Wyzwolenie” S.I. Witkiewicza w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, „Amatorki” wg Elfriede Jelinek w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku i „Skąpca” na motywach komedii Moliera w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, z Anną Augustynowicz przy realizacji „Edwarda II” wg Christophera Marlowe’a oraz Janem Klatą przy spektaklu „Wróg ludu” wg Henryka Ibsena w Narodowym  Starym Teatrze w Krakowie. W tym samym teatrze wyreżyserował spektakle „Kwestia techniki” i „Książka telefoniczna” według własnego scenariusza. Jest także reżyserem filmu krótkometrażowego na podstawie fragmentu powieści Jamesa Joyce’a „Finneganów tren”. Od czerwca 2015 do sierpnia 2016 pełnił funkcję kierownika dramaturgów Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

 

„Reality show(s)” Przemysław Pilarski

opieka reżyserska: Małgorzata Warsicka

Przemysław Pilarski  (ur. 1979)

Scenarzysta, dramaturg.  W poprzednich życiach dziennikarz, redaktor, krytyk literacki i stand-upper. Autor scenariuszy filmów krótkometrażowych, programów i seriali telewizyjnych. W 2016 roku razem z seksuologiem Andrzejem Gryżewskim opublikował książkę „Jak facet z facetem”. Jego debiutancki utwór dramatyczny „Tata wiesza się w lesie” zdobył I Nagrodę na I Ogólnopolskim Konkursie Dramaturgicznym na Kameralną Sztukę Współczesną Słowo/Aktor/Spotkanie 2016 oraz został wystawiony w warszawskim Teatrze Studio (2016).

 

Małgorzata Warsicka (1983)

Absolwentka Wydziału Reżyserii PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie oraz Architektury i Urbanistyki na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Laureatka Nagrody za Najlepszy Debiut Reżyserski na festiwalu „Pierwszy Kontakt” w Toruniu (2015) oraz nagrody Forum Młodej Reżyserii w Krakowie za spektakl „Jakobi i Leidental” Hanocha Levina (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie). W 2016 r wyróżniona nagrodą za reżyserię na 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za spektakl „Nieskończona historia” Artura Pałygi (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu). Jej przedstawienie „Król” na podstawie „Króla Ducha” Juliusza Słowackiego, z Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, zostało dwukrotnie wyróżnione w pierwszej edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Klasyka Żywa”. Jest także laureatką XIII edycji programu stypendialnego „Młoda Polska” 2016.

Współpracowała z Teatrem Studyjnym w Łodzi, Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Teatrem im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Teatrem im. Wilama Horzycy w Toruniu, Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz  z  Akademią Muzyczną w Poznaniu i Bydgoszczy.

Jako asystentka pracowała  z Mariuszem Trelińskim w Operze Narodowej oraz z  Iwanem Wyrypajewem w Teatrze Studio w Warszawie

„Reduty” Marek Kochan

opieka reżyserska: Jakub Skrzywanek

Marek Kochan (ur. 1969)

Pisarz, autor prozy i dramatów. Wykładowca Uniwersytetu SWPS. Wydał m. in. zbiór opowiadań „Ballada o dobrym dresiarzu”, powieści „Plac zabaw”, „Fakir z Ipi”, powieść dla dzieci „Martynika i Biała Wyspa”, a także zbiór opowieści sufickich „Turban mistrza Mansura”. Pomysłodawca i redaktor tomu „Mówi Warszawa”, pierwszej wielogłosowej powieści na temat miasta. Autor kilkunastu dramatów, prezentowanych w Polsce, a także m.in. w Berlinie, Neapolu, Madrycie, Hawanie, Tel Awiwie i Buenos Aires. Jego dramaty były nagradzane, m.in. na „Argo”, międzynarodowym festiwalu teatralnym Heidelberger Stückemarkt, gdzie otrzymał nagrodę publiczności. Stale współpracuje z Teatrem Polskiego Radia. Jego utwory były tłumaczone na niemiecki, włoski, hiszpański, angielski, węgierski, serbochorwacki, hebrajski. Jego najnowsza sztuka, „Makaki z Celebes” jest poświęcona relacjom między ludźmi a zwierzętami.

 

Jakub Skrzywanek (ur. 1992)

Ukończył Filologię Polską na Uniwersytecie Wrocławskim. W 2013 roku w ramach stypendium studiował na Uniwersytecie Karola w Pradze oraz pobierał kursy w tamtejszej szkole teatralnej – DAMU.  Od 2014 roku jest studentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na wydziale Reżyserii Dramatu, specjalność reżyseria teatralna. W roku 2015, w ramach zajęć, wyreżyserował spektakl „#Peer.10.15.” grany później w krakowskim Teatrze Barkah. W styczniu 2016 roku oficjalnie zadebiutował spektaklem „Cynkowi Chłopcy” zrealizowanym w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu. Był asystentem m.in. Pawła Miśkiewicza i Agnieszki Olsten. Przygotował również liczne performance i czytania prezentowane np. na Międzynarodowym Festiwalu Malta w Poznaniu.