Metafory Rzeczywistości 2014

W VII edycji konkursu poświęconego polskiej dramaturgii współczesnej METAFORY RZECZYWISTOŚCI 2014 przyznane zostały następujące nagrody:
Nagrodę Prezydenta Miasta Poznania (25 tys. zł) oraz nagrodę publiczności (5 tys. zł) zdobył Piotr Rowicki za dramat „Oblężenie”.
Nagrodę Dziennikarzy (5 tys. zł) zdobył Piotr Domalewski za dramat „Pięć metrów kwadratowych”.

Finał tegorocznej edycji METAFOR RZECZYWISTOŚCI odbył się w dniach 6-7 września w Teatrze Polskim w Poznaniu. Podczas dwudniowej prezentacji na scenie przedstawiono, w formie czytań scenicznych, trzy dramaty zakwalifikowane do finału:

  • „Milczenie Simone” Jacka Góreckiego, opieka reżyserska Agata Biziuk,
  • „Pięć metrów kwadratowych” Piotra Domalewskiego, opieka reżyserska Jacek Jabrzyk,
  • „Oblężenie” Piotra Rowickiego, opieka reżyserska Joanna Zdrada.

Nagrodę główną przyznaje jury konkursu w składzie: prof. dr hab. Przemysław Czapliński – literaturoznawca, Łukasz Drewniak – krytyk teatralny, Paweł Szkotak – reżyser, Dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Polskiego w Poznaniu.

PIOTR ROWICKI

Dramatopisarz, autor kryminałów, powieści i książek dla dzieci. Jego debiutancką sztukę Przylgnięcie wyreżyserowała Aldona Figura w Laboratorium Dramatu w Warszawie w 2008 roku, pół roku później dramat Mykwa, wyróżniony w pierwszej edycji konkursu Metafory Rzeczywistości 2008, pojawił się na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu. W 2010 roku jego sztuka Chłopiec malowany zwyciężyła w konkursie Metafory Rzeczywistości 2010 i przyniosła autorowi tytuł najlepszego dramatopisarza na XI Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu. W 2013 roku na tym samym festiwalu otrzymał Nagrodę Publiczności za spektakl Matki. Najczęściej współpracuje z reżyserem Piotrem Ratajczakiem, z którym w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej wystawił Królów dowcipu (2011), w Teatrze Konsekwentnym w Warszawie monodramy: I będą święta (2012), Tato nie wraca (2013), w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie Stawiam na Tolka Banana (2012), w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie Niewiernych (2012), w Teatrze Polskim w Poznaniu Piszczyka (2013), współautor wraz z Janem Czaplińskim oraz w 2014 roku Dziewczyny do wzięcia w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie.

PIOTR DOMALEWSKI

Pochodzi z Łomży. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie na Wydziale Aktorskim i Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku). Obecnie przygotowuje dyplom z reżyserii filmowej na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Współpracował m.in. z: Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, Teatrem Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu, oraz Teatrem Muzycznym Roma w Warszawie. Scenarzysta i reżyser kilku filmów krótkometrażowych, w tym filmu Obcy, nagrodzonego na kilku festiwalach filmowych w Polsce. Laureat Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu oraz nagrody aktorskiej na Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu. Trzykrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Chwile wolne od pracy spędza w wagonach klasy drugiej PKP.


Organizowane przez Teatr Polski w Poznaniu Metafory Rzeczywistości to jeden z najważniejszych polskich konkursów dramaturgicznych, którego nadrzędnym celem jest promowanie współczesnej polskiej dramaturgii.

Od pierwszej edycji Metafor Rzeczywistości (2008 r.) spośród 12 nagrodzonych dramatów zrealizowano w Teatrze Polskim w Poznaniu 9 prapremier („Walizka” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, reż. Piotr Kruszczyński, prapremiera 14 lutego 2009; „Mykwa” Piotra Rowickiego, reż. Monika Dobrowlańska, prapremiera 26 marca 2009; „Przyjaciel” Radosława Paczochy, reż. Krzysztof Rekowski, prapremiera 12 grudnia 2009; „Chłopiec malowany” Piotra Rowickiego, reż. Piotr Ratajczak, prapremiera 14 listopada 2010; „Śmierć pracownika” Michała Kmiecika, reż. Iwo Vedral, prapremiera 16 grudnia 2011; „Wieczny kwiecień” Jarosława Jakubowskiego, reż. Agnieszka Korytkowska-Mazur, prapremiera 10 listopada 2012; „Zażynki” Anny Wakulik, reż. Katarzyna Kalwat, prapremiera 30 listopada 2012; „Kwaśne mleko” Maliny Prześlugi, reż. Ula Kijak, prapremiera 10 listopada 2013; „Ene due rike fake” Marzeny Matuszak, reż. Joanna Grabowiecka, prapremiera 29 grudnia 2013).

Ponadto 6 dramatów wystawiono w innych teatrach w Polsce i za granicą – m.in. „Zażynki (A Time to Reap)” Anny Wakulik w przekładzie Catherine Grosvenor i w reżyserii Caroline Steinbeis w The Royal Court Theatre w Londynie (premiera 22 lutego 2013; była to druga realizacja polskiego dramatu w tym teatrze po wystawieniu w 1981 r. sztuki Janusza Głowackiego pt. „Kopciuch”).

Konkurs podzielony jest na trzy etapy. Podczas pierwszego etapu autorzy zgłaszają własne, wcześniej niepublikowane i niewystawiane dramaty. Termin nadsyłania dramatów upływa 31 maja 2014. Jury w składzie: prof. dr hab. Przemysław Czapliński (literaturoznawca), Łukasz Drewniak (krytyk teatralny), Paweł Szkotak (reżyser, Dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Polskiego w Poznaniu) spośród nadesłanych utworów wybierze trzy dramaty.

Drugim etapem projektu jest przystosowanie wybranych tekstów do wymogów sceny. Dla autorów jest to pierwsza okazja do obserwacji, w jaki sposób ich dramaty funkcjonują na scenie i jakimi środkami posługują się reżyserzy i aktorzy, przekładając teksty na język teatru. Ten etap zrealizowany zostanie na początku września 2014 r. Do udziału w nim zaproszeni zostaną aktorzy Teatru Polskiego w Poznaniu oraz wybrani przez Dyrekcję Teatru reżyserzy.

Etap trzeci polega na zaprezentowaniu dramatów w formie czytań scenicznych w Teatrze Polskim w Poznaniu 6 i 7 września 2014. Postępowanie konkursowe zakończy się 7 września. Na Dużej Scenie Teatru Polskiego w Poznaniu autorzy i reżyserzy wezmą udział w dyskusji, której celem będzie omówienie i analiza efektów pracy artystów. Następnie odbędzie się głosowanie i przyznanie trzech nagród pieniężnych: Nagrody Prezydenta Miasta Poznania (25000 zł), nagrody dziennikarzy (5000 zł) oraz nagrody publiczności (5000 zł).

Teatr Polski w Poznaniu zakłada możliwość skierowania najlepszego tekstu do pełnej realizacji scenicznej. Prapremiera spektaklu odbędzie się w sezonie artystycznym 2014/2015.