Młody chłopak wraca do domu ze studiów na zagranicznym uniwersytecie.
Chce być bogaty, ale też zrobić wiele dla ludzkości.
Chce być sławny, ale też prowadzić spokojne życie.
Chce mieć kochankę, ale też być wiernym mężem.
Chce kochać zwierzęta, ale też na nie polować.
Chce być odpowiedzialny, ale też spać spokojnie.
Zofia Nałkowska pisała „Granicę” kilkanaście lat po odzyskaniu niepodległości, na fali wzrastającego rozczarowania kształtem wolnej Polski. Czy opisywane przez nią upiory i problemy II RP odeszły czy też uporczywie trwają w kolejnej odsłonie państwowości, pomimo upływu czasu i fundamentalnych (pozornie?) zmian w życiu społecznym? Idąc za Nałkowską chcemy zająć się przede wszystkim mieszczaństwem – klasą średnią, broniącą granic swojej ciężko wypracowanej enklawy z jednej strony przed tymi, którzy zarabiają za dużo (tzw. elitą), z drugiej – tymi, którzy za dużo kosztują (tzw. marginesem). Udzielenie głosu nie jest tożsame z przyjęciem perspektywy – to raczej rozliczenie ze snów o niewinności i snów o potędze.
Żelisław Żelisławski

Recenzje

Kaczmarek, razem z Żelisławem Żelisławskim w niespiesznym rytmie opowiadają o „krótkiej i pięknej karierze Zenona Ziembiewicza, zakończonej tak groteskowo i tragicznie”. Udało im się przenieść akcję powieści w czasy współczesne, jednocześnie nie popadając w uproszczenia. „Granica”, w sposób bardzo aktualny, opowiada o tym, jak rodzi się konformizm. (…) Każda z postaci ma tu możliwość wypowiedzenia się w ekspresyjnym monologu skierowanym wprost do widzów. Kaczmarek nic nie upraszcza. Chcemy wierzyć Elżbiecie (Barbara Prokopowicz), która ze łzami w oczach opowiada o powszechnym wyzysku, niesprawiedliwości społecznej. Później i ona staje się beneficjentką systemu, żyjąc w złotej klatce jako pani prezydentowa (w tym miejscu należy mocno pochwalić świetną scenografię i kostiumy Kai Migdałek). (…) W swoim subtelnym przedstawieniu Szymon Kaczmarek mocno prowokuje, wskazując na niejednoznaczności, zmuszając do weryfikacji postaw. Pozostawia owocne uczucie dyskomfortu.

Stanisław Godlewski, www.m.poznan.gazeta.pl, 18 grudnia 2014