Reżyseria
Katarzyna Minkowska
Scenariusz, scenografia
Katarzyna Minkowska
Dramaturgia, scenariusz
Tomasz Walesiak
Scenografia
Łukasz Mleczak
Muzyka
Wojciech Frycz
Kostiumy
Jola Łobacz
Choreografia, koordynacja scen intymnych
Krystyna Lama Szydłowska
Wideo
Agata Rucińska
Reżyseria świateł
Monika Stolarska
Inspicjentka
Magdalena Matusewicz
Premiera
23-06-2023
Scena:
Duża Scena
Czas trwania
2 godz. 10 min.
Liczba przerw
0

Obsada

Jakub Czerski (gościnnie)
Aleksander Kaczor (gościnnie)

Paweł Romańczuk konstruktor diabelskich mechanizmów dźwiękowych

Scenariusz spektaklu wg powieści Tomasza Manna w tłumaczeniu Marii Kureckiej i Witolda Wirpszy, z wykorzystaniem fragmentów „Małej syrenki” H. Ch. Andersena w tłumaczeniu Cecylii Niewiadomskiej.

Spektakl z towarzyszeniem Orkiestry Antraktowej Teatru Polskiego w Poznaniu pod batutą Adama Domurata

Skrzypce I: Paulina Kmieć, Julia Michalik, Martyna Bartczak
Skrzypce II: Natalia Domurat, Natalia Sołtysiak, Aleksandra Pyszczek
Altówki: Aleksandra Ruciak-Kowalczyk, Zofia Wiewiorowska
Wiolonczele: Joanna Królikiewicz, Agata Kaszubowska
Kontrabas: Filip Szymański

Autor identyfikacji wizualnej: Marcin Markowski

PREMIERA NR 4212

Jest rok 1943. W Europie trwa wojna.

Tomasz Mann w luksusowym domu w Kalifornii pisze pierwsze rozdziały najbardziej – jak sam twierdzi – “wariackiej” spośród jego powieści.

Narratorem “Doktora Faustusa” Mann czyni mężczyznę uwięzionego w upadających Niemczech, który pisząc biografię zmarłego przyjaciela, kompozytora wyklętego przez nazistów, pragnie ocalić od zapomnienia jego awangardową twórczość. Przyjaciel – Adrian – był geniuszem, wynalazcą nowych technik kompozytorskich, które na zawsze odmieniły muzykę XX wieku. U schyłku życia popadł w szaleństwo – twierdził, że wszystko, co osiągnął, zawdzięcza paktowi z diabłem.

Znani poznańskiej publiczności twórcy “Cudzoziemki” podejmują w “Faustusie” przewrotną grę z monumentalnym dziełem Manna, komponując spektakl na zasadach utworu muzycznego – koncertu na idee i emocje. Geniusz i potrzeba dążenia do doskonałości zderza się na scenie z pragnieniami bohaterów, którzy życiowe decyzje podejmują pod wpływem gorących uczuć. Małe historie rozgrywają się w spektaklu w cieniu wielkich narracji – małe tragedie na tle wielkich wojen – a wszystkiemu temu przygląda się Syrenka z baśni Andersena, która marzy o tym, żeby być człowiekiem, ponieważ “ludzie wyżsi są nieskończenie od wszelkich innych stworzeń”.

Twórcy spektaklu podejmują polemikę z antropocentrycznym przekazem powieści Manna i baśni Andersena. W przewrotny sposób odnoszą się do wizji świata, w którym centralną pozycję zajmują wybitne jednostki i niepodważalne autorytety. Każdej z bohaterek i każdemu z bohaterów spektaklu zadają to samo – diabelskie – pytanie: Czego pragniesz i jak wiele jesteś w stanie poświęcić, by to otrzymać?

Wywiad z reżyserką spektaklu- Katarzyną Minkowską

 

Recenzje

Opowieść o tym, co człowiek albo inna istota, np. syrena, jest gotowa poświecić, żeby dostać to, o czym marzy. Gęsta od sensów, rozgrywana na wielu planach, w niebywały sposób zsynchronizowana i napędzana muzyką, pełna kobiecej energii i kobiecego dystansu, chroniącego przed patosem. Jeśli wcześniejsze spektakle Minkowskiej można klasyfikować jako ambitny teatr środka, tym razem przesunęła się w stronę odważnego eksperymentu, nieoczywistej metafizyki i nowoczesnej transpozycji teatralnej klasyki.

Przemek Gulda, https://www.facebook.com/przemek.gulda/posts/pfbid034f9fbdduhGCH4YcAEhm673L8HCxhDm2WjppxMtEH6gVNUq6k5KffQHAFwnA2KHqHl, 25 czerwca 2023

O tym, co jesteśmy w stanie poświecić, aby dostać to, czego pragniemy, lub po prostu myślimy, że o tym marzymy… O tym, jakie pakty z „diabłami” zawieramy. O tym, jak bolesny i wykańczający może być proces twórczy, jak niebezpieczne bywa bycie artystą… Zaskakujące i bardzo, bardzo trafne połączenie „Doktora Faustusa” T. Manna oraz „Małej Syrenki” H. Ch. Andersena.
Bogate w znaczenia, bardzo dojrzałe przedstawienie - koncert na wiele głosów! W tym głos kobiet, który wybrzmiewa pięknie i doniośle. Brawo! Być może najbardziej dojrzałe przedstawienie Katarzyny Minkowskiej, które widziałem. Taki teatr chce się oglądać, w takim teatrze chce się być! Brawo Teatr Polski w Poznaniu od 1875! Brawo p. Kornelia Trawkowska i brawo p. Paweł Siwiak - niezapomniane kreacje! Brawo Alona Szostak

Michał Kobyłka, https://www.facebook.com/michal.kobylka/posts/pfbid02NTJKS9esrwyRVQoESuJBmqNBYoR2WPkcEu6SBfLUeBCNsBccCYYxFkbW7YC5oER2l, 30 czerwca 2023

(...) z naburmuszonego Manna reżyserka wydobyła ironiczny melo-dramat – o artyście, o muzyce, o teatrze, jest też o kobietach – śmieszny, choć wcale niezabawny.

Beata Chmiel, https://www.facebook.com/beata.chmiel/posts/pfbid02wZygFhpLwUoRbHM1b9eH8ciP5ZNeJYJsRpgeKzNAGty8D1yyy8aCQB24Tpg1TSmzl, 1 lipca 2023

W „Faustusie” Minkowskiej i Walesiaka o genialności kompozytora Adriana Leverkühna (Michał Kaleta) przekonuje wszystkich Serenus Zeitblom (Jakub Papuga). Narrator powieści, który dzięki projekcjom wideo Agaty Rucińskiej utożsamiony zostaje z Thomasem Mannem, granym przez tego samego aktora (w doskonałej charakteryzacji na niemieckiego pisarza), wchodzi w rolę mistrza ceremonii inicjującej spektakl. Krzątając się po scenie przy melodyjnych dźwiękach pojedynczych smyczków, dba o każdy szczegół spodziewanego – w centrum sceny stoi fortepian – koncertu. Witając grupkę słuchaczy i słuchaczek wystylizowanych na przedstawicielki i przedstawicieli środowiska artystycznego słowami „bracia i siostry”, zapowiada, nad czym dzisiaj nie będzie okazji się zastanowić. Deprecjacja znaczenia pytań o naturę sztuki, o to, czym jest życie, kim są bóg i szatan oraz czym jest piękno, nie neguje, lecz podkreśla wagę tych pojęć, prowadząc równocześnie do wyeksponowania właściwego celu spotkania: „Zebraliśmy się tutaj, żeby wysłuchać utworu znakomitego kompozytora, mistrza”. Odegranie „Śmierci doktora Faustusa” poprzedza chaotyczny wykład, w którym jej twórca, Leverkühn, łączy kabalistyczną numerologię z teorią akordów, porządek z chaosem, a obłąkańcze nawiązania do szatana – z sytuacją artysty, którym się czuje.

Piotr Dobrowolski, https://czaskultury.pl/artykul/teatralne-negocjacje-mit-geniusza/, 5 lipca 2023